دکتر بهزاد مدرس

نشانی

عفونت قارچی واژن

Vaginal candidiasis یا کاندیدیاز واژن
کاندیدیاز یا عفونت قارچی ناحیه واژن و نواحی تناسلی زنان است و به ندرت در شریک جنسی مرد رخ میدهد

بیماریزایی
کاندیدیا یک قارچ مخمر جوانه زن است که در 90% موارد Candida albicans است و در 5% موارد C.glabrata و به ندرت گونه های دیگر قارچی مخمر به نام Sacharomyces cervisiae, و به ندرت گونه های Trichosporon است .
کاندیدامعمولا به صورت طبیعی در واژن زنان زندگی میکند و باعث بروز مشکلی نمی شود . اما عفونت و بیماریزایی معمولا پس از تغییرات در محیط موضعی و یا کاهش حساسیت میزبان به عفونت رخ میدهد .

با این حال تحقیقات اخیر نشان میدهد که کاندیدیازیس نشانه دار ، نتیجه یک واکنش افزایش یافته ایمنی میزبان به حضور کاندیدا است تا یک واکنش نقص ایمنی میزبان .

همه گیری شناسی :
آمارها نشان میدهد بدون شک حدود 75%زنان در سنین باروری با کاندیدا مشکل داشته اند که بیشترین سن بروز 20 تا 40 سالگی میباشد .

عوامل مستعد کننده :
از عوامل مستعد کننده میتوان از حاملگی ، دیابت شیرین (البته دیابت حاملگی جزو این عوامل نیست )، شیمی درمانی ، جسم خارجی در واژن ، مصرف داروهای ضد حاملگی (که در این مورد شواهد ضد و نقیض است )

علایم :
خارش دهانه رحم ، ترشحات سفید پنیری ، سوزش ادرار ، ( کاندیدیاز بو ندارد و در صورت ترشحات چرکی با بوی نامطبوع باید به فکر عفونت باکتریایی بود )

نشانه ها:
قرمزی همراه با خشکی و حساسیت پوست ناحیه تناسلی ، التهاب و ورم دهانه رحم و قرمزی آن ، ضایعات حاشیه ای ، سائیدگی و حساسیت پوست .

عفونتهای مشابه :
عفونت های ویروسی هرپسی
عفونت های باکتریایی مانند شیگلا و کلی فرمها
عفونت انگلی مانند تریکوموناس
بیماریهای منتقله جنسی
کمبود استروژن منجر به واژن آتروفیک
عفونت با کرمک مخصوصا در دختر بچه ها
اگزما
عفونتهای ادراری

تشخیص :
بررسی PH یا اسیدیته واژن که در حال طبیعی برابر 4/5 تا 4 است PH بیشتر از5 واژینیت باکتریایی و یا تریکومونایی را مطرح میکند

درمان :
شامل :
استفاده از مرطوب کننده های پوست یه علت حساسیت پوست ناحیه آلوده
استفاده از لباس زیر راحت و تهیه شده از الیاف نخ طبیعی
رعایت بهداشت فردی
درمانهای دارویی خوراکی
درمانهای دارویی موضعی

نظرات کاربران درباره این مطلب :

nahid [ 1391-05-19 ]
لطفا درمان هم توضیح دهید

tina [ 1390-11-17 ]
مرسی خیلی خوب بوذ. میشه درمان دارویی خوراکی و موضعی رو معرفی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
صفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرDکمبود ویتامین و MS بیماریویتامین دیآزمایشهای تخصصیتاریخچه و نشانیمقالاتآزمایشگاه